Ullerslev Skakklub

Svendborgvej 39 - mandage fra kl. 19

Klublokale
Se kort i nyt vindue.

Bonden går enten 1 eller 2 felter frem første gang den flyttes, derefter kun 1 felt af gangen. Bønder går lige frem, men de slår på skrå. Hvis der står en hvid bonde på e4 og en sort bonde på e5 kan de kun flyttes hvis der bliver mulighed for at de kan slå en brik.
Slaget "en passant": Hvis der spilles en hvid bonde 2 felter frem, f. eks. til c4 og der står en sort bonde på b4 eller d4 må modstanderen i det følgende træk slå bonden på c4, på samme måde som hvis den kun var gået 1 felt frem. Den bonde der slår stilles på c3.  En bonde der når modstanderens baglinje forvandles til en officer, og det kan være enten dronning, tårn, løber eller springer. Hvis sort f.eks. får en bonde ned på felt c1, skal man stille den officer man vælger på c1.
Bonde